P-Z: Państwo Zostajecie? [Turn on/off the Radio Pezet]

piątek, września 07, 2012

*Scroll down for the English version*


Nie porywam się na recenzję „Radia Pezet”, bo mam niewielkie pojęcie o tym, co on robił przez ostatnich kilka lat. Podzielę się tylko własną refleksją po przesłuchaniu tej płyty.

Zupełnie szczerze, jestem już zmęczona tematyką melanżu i wyliczania cudzołożnic. To brzmi jak studium człowieka, który uzależnienie od alkoholu wyleczył koksem. Który zabiera się do pisania nad ranem po imprezie, kiedy najważniejsze jest dla niego, że wszystkie panny rozkładają przed nim nogi, bo jest sławny i jego jedynym dylematem jest to, na którą się w danej chwili zdecydować. Nie bądźmy obłudni, każdy facet marzy o takim powodzeniu (jak to J. Cole zgrabnie ujął: „Got a hundred fifty bitches in the club starin' at me, How that feel? very happy!”). Ale słuchając takich wynurzeń przypomina mi się „Wstyd” Steve’a McQueena. Przychodzi mi na myśl smutny skur*ysyn przekonany o własnej wielkości, który bierze wszystko, co mu się pod nos podsuwa (double entendre, heh), nie zastanawiając się czy jest mu potrzebne i jak to na niego wpłynie. Na początku kariery – ok, zrozumiałe. Ale po tylu latach? Lalki, lalki, rucham wszystkie, mój typ: „chętne”, mogą być brzydkie. Z drugiej strony, o czym innym pisać, jeśli dokładnie tak to wszystko wygląda?:) Przecież nie on jeden o tym nawija. Jak ktoś ma bujną wyobraźnię, to niech się nie bierze za rapsy tylko utrze nosa Joanne Kathleen Rowling;)

[A tak swoją drogą, ciekawe czy ktoś karmiony od lat uwielbieniem zarówno kobiet, jak i mężczyzn jest w ogóle w stanie zbudować prawdziwą więź uczuciową? Taką, w której musi dać z siebie coś więcej niż odrobinę swojej zajebistości? A może właśnie tego mu trzeba - kobiety na stałe, takiej „głównej dziewczyny” (WTF??), której rolą byłoby wspierać go jako samotną gwiazdę, brać na siebie część ciężaru spoczywającego na jego barkach i być pierwszą fanką zachwyconą każdym jego aktem twórczym. I, rzecz jasna, przymykać oczy na przygodne dziewczyny w innych miastach czy na innych osiedlach.. Hmm.. ale w takim układzie może zamiast kici wystarczy klakier?]

Wracając do płyty. Refren „Supergirl” kojarzy mi się z czymś pomiędzy „Sexy bitch” a „Love Don’t Let Me Go” Davida Guetty. Mam wrażenie, że teksty nie zawsze są kompatybilne z bitem, a czasami przez muzykę w ogóle nie jestem w stanie się na nich skupić (nie chodzi o tempo, tylko wrażenie, że choć pisane pod konkretny bit, pod innym brzmiałyby dużo lepiej). Ale całość produkcji jest rytmiczna, oczywiście podśpiewywanie wchodzi już na stałe do rapowego menu. Jesteśmy gdzieś pomiędzy „jestem gwiazdą, a nie rozgwiazdą i zrozumcie, że aby żyć muszę się rozwijać” („I'm a mothafuckin lyrical wordsmith, I’m a genius voice of a generation”) a „mam wyje*ane na wszystkich, nawet jak połowa z Was się ode mnie odwróci, to i tak będzie Was w ch*j” („I'm a mothafuckin lyrical wordsmith, I’m a genius voice of a generation”).

I dzieje się. Internet oszalał. Gimbusy uzbrojone w klawiatury stukają całymi dniami komentarze o tym, że hip-hop umarł, rysują znicze, pytają gdzie jest Noon i odgrażają się Pezetowi, że więcej nie ukradną jego muzyki z netu. Nie ma się też co dziwić, porównywanie nowości do tego, co już znamy leży w naszej naturze. To tak jak z opisywaniem smaku mięsa – albo coś jest podobne do kurczaka, albo… nie!;) Ale nie mam najmniejszych wątpliwości, że jak już minie ta cała podnieta i szok związany z faktem, że nowa płyta Pezeta to nie „Muzyka klasyczna” (surprise, surprise), to ludzie przestaną wieszać na nim psy i może nawet się nad tym wszystkim zastanowią. Owszem, jak ktoś nie przepada za dubstepem, to większość kawałków będzie dla niego niejadalna. Jak ktoś lubi, to i tak niektóre mogą mu się wydać ciężkostrawne. Ale, na Boga, to, że sami boimy się zmian nie daje nam prawa do podcinania skrzydeł innym. Jak się komuś nie podoba, to niech nie słucha, a nie sączy jad na forach albo żąda „starego Pezeta”! Jeśli go tak bardzo chce, to niech włączy jego starą płytę, bo on jest już TYLKO TAM. Dzisiaj, w piątek 7 sierpnia 2012 r., Pezet jest taki jak w „Radiu Pezet”. Le roi est mort, vive le roi!

 Jako pierwsze wpadło mi w ucho „Jak być szczęśliwym” (oczywiście do 4:20, od tego momentu mam ochotę sięgnąć po tępe narzędzie i drżącą ręką powolnym ruchem ciąć wzdłuż żyły). Zachęcam do odsłuchu.


PS Jeśli dobrze pamiętam, jego radio miało się nazywać „rozkurwiamwszystkichjednymwersem.fm”, wassup? ;)


***


Turn on/off the ‘Radio Pezet’

I do not attempt to review Pezet’s latest LP – ‘Radio Pezet’ - because I have a little idea of what he was doing for the last few years. I just want to share my reflections after listening to this album.

Quite frankly, I'm tired listening about somebody else’s parties and adulteresses. It sounds like one more study of a man who cured his alcohol addiction by falling into arms of cocaine; who writes his lyrics right after coming back from another bash, when all he cares about is a bunch of b*tches spreading their legs in front of him just because he’s famous, and his only dilemma is which one to choose. Let's not be hypocrites, every guy dreams of a success understood in this very way (as J. Cole put it neatly: ‘Got a hundred fifty bitches in the club starin' at me, How that feel? very happy!’). But listening to these revelations I feel like watching ‘Shame’ by Steve McQueen. I think of a sad bastard who succumbs to illusion of his own grandeur, who takes whatever is put under his nose (double entendre, heh), without considering if he really needs all of it and whether he can actually handle it. At the beginning of his career - ok, that’s understandable. But after so many years in show business? Dolls, gals, mediocre ones, dice - I f*ck’em all, my type is ‘willing’, they don’t have to look nice.

            [And by the way, I wonder if someone who for years has been object of (both women’s and men’s) adoration is able to build a true emotional relationship at all? One that requires bringing to the table something more than just a little bit of his awesomeness? Or maybe it is exactly what he needs - a stable relationship, the ‘main girl’ (WTF??), whose role would be to support him as a lonely star, shoulder some of his burden and be the biggest fan delighted with every single of his creative acts. And, of course, to turn a blind eye to his ‘side girls’ (‘bitches, wifey, girlfriend and mistress’) in other cities or/and neighborhoods... But then maybe all he needs is a claqueur not a life partner?]

Music. Chorus ‘Supergirl’ reminds me too much of ‘Sexy bitch’ and ‘Love Don’t Let Me Go’ by David Guetta. I got the impression that the lyrics are not always compatible with a bit, and sometimes because of the bit I am not able to focus on the words (it's not about speed of rapping, but a feeling that, although written to a particular bit, lyrics would sound much better with another one). But the whole production is rhythmic, of course humming has become a permanent element of rap. The first track that caught my ear was ‘Jak być szczęśliwym’ (literally: How to be happy) (of course until 4:20; from that moment the track has nothing to do with the happiness, on the contrary - I felt like reaching for a blunt tool and making a slow cut along the vein). It is somewhere in between: ‘I'm a star, not a starfish, you must understand that I have to evolve in order to survive’ (‘I'm a mothafuckin lyrical wordsmith, I’m a genius voice of a generation) and: ‘I don’t give a f*ck about my fans, even if half of them leaves, I would still have plenty of them’ (‘I'm a mothafuckin lyrical wordsmith, I’m a genius voice of a generation’).

But it’s on. He broke the Internet (or at least led to the creation of a deep division among his fandom). His youngest fans armed with keybords 24/7 post their comments about the death of hip-hop and candle emoticons, they’re looking for Noon (a producer Pezet used to work with before) and threaten Pezet they would never steal his music by downloading it illegally from the Internet again. Comparing the new to what we already know is ingrained in our nature. It's like describing the taste of meat - something is either similar to chicken, or... not! But I have no doubt that after the shock – resulting from the fact that Pezet’s new album is not his old album ‘Muzyka klasyczna’ (surprise, surprise) – finally passes, people will stop bad-mouthing him and actually think about what happened. Let us not kid ourselves, if someone doesn’t like dubstep, most of these tracks will be anyway inedible for him. If one likes dubstep, he still may find some of the pieces difficult to digest. But for Heaven’s sake, the fact that someone is afraid of changes doesn’t give him the right to undercut others. If you don’t like it, don’t listen to it instead of dripping poison on the Internet forums into other people’s ears; or calling for return of ‘the old Pezet’! If you miss him, turn on his old album, it’s the only place where you can find him. Today, on Friday 7th August 2012, Pezet is as we can hear him on ‘Radio Pezet’. Le roi est mort, vive le roi!


PS One more thing. As far as I remember he said he would call his own radio ‘IKillEveryoneWithOneVerse.fm’, so wassup?;) 

You Might Also Like

0 komentarze

Subscribe