Z całym szacunkiem (Pośmiertne kooperacje) [Eng. With All Due Respect (Posthumous cooperation)]

czwartek, maja 15, 2014

*Scroll down for the English version*


Zauważyłam, że mam taką nieładną przypadłość, że jak już zacznę pisać, to mam ochotę się wypowiadać na każdy temat:) Aktualnie trzymam za ogon cztery sroki. Więc o muzyce krótko.
  
Niedawno do sprzedaży trafiła druga już pośmiertna płyta Michaela Jacksona ("Xscape"), która zawiera osiem niepublikowanych wcześniej utworów z lat 1979-1991. A wczoraj w sieci pojawił się teledysk do "nowego" utworu Michaela z Justinen Timberlakem „Love Never Felt So Good”.

Nie jestem zwolennikiem pośmiertnych kooperacji, choć było kilka niezgorszych (np. Aaliyah feat. Drake „Enough Said”). Jeśli chodzi o oddanie hołdu zmarłemu Królowi Pop, dzielenie się pozytywną energią, przypomnienie, że muzyce towarzyszy również taniec, a nie tylko kopulacja – w porządku. Jeśli natomiast istotą tego projektu nie jest pielęgnowanie pamięci, tylko po raz kolejny pieniądze i rozgłos, to z niecierpliwością czekam na pośmiertny wspólny kawałek Amy Winehouse z Whitney Houston, w którym śpiewają, że jednak trzeba było pójść na odwyk.

Być może patrzę na to z tak dużym dystansem, bo nigdy nie byłam wielką fanką Michaela (jak z Eminemem – znam twórczość i szanuję, ale na co dzień nie słucham), a sam kawałek też mnie jakość specjalnie nie porwał. Na pewno nie powiedziałabym, że za nim TĘSKNIĘ (najpopularniejszy obecnie komentarz pod tym nowym utworem na YouTube), bo to słowo rezerwuję dla osób, rzeczy i stanów, które znam, bo pojawiły się w moim życiu w jakimś jego momencie. A jego przecież osobiście nie znałam:) Takiej pośmiertnej płyty nie uważam też za najlepszy sposób na zaspokojenie głodu jego twórczości. Jeśli rzeczone osiem utworów sam artysta za życia odrzucił, to najpewniej miał ku temu powód (może nie wydały mu się wystarczająco dobre, może ich nie lubił albo zbyt przypominały inne jego utwory). Sterowanie jego wizerunkiem w chwili, kiedy nie może się bronić, nie wydaje mi się do końca w porządku. W osobistym hołdzie twórcy, zamiast polować na taśmy z piosenkami wyśpiewanymi przez niego kilkadziesiąt lat temu pod prysznicem, nagrane przez hotelową pokojówkę, kupiłabym i posłuchała swojej ulubionej płyty z jego dorobku. Albo wszystkich. W poczuciu, że mówi mi na niej o sobie dokładnie tyle, ile chciałby, żebym wiedziała.

Z kolei jeśli chodzi o następców Króla Popu, to ciężko nie przyznać, że Justin Timberlake dorównuje mu talentem i popularnością. Może wczuł się w rolę i zgadza się przyjąć koronę oferowaną mu przez media. A może wcale nie chciał się przechwalać tylko oddać hołd również własnemu idolowi?

Żałuję, że sam MJ nigdy nie miał okazji usłyszeć kawałka „D.D.” The Weeknd, którym ten charyzmatyczny gówniarz, zanim jeszcze skończyła się żałoba i wyschły łzy po stracie idola, przypomniał mi (weźcie poprawkę na to, że w tej kwestii daleko mi do bezstronności), że kiedy umiera jeden król, jego miejsce musi zająć inny. I znowu, chyli czoła w hołdzie czy zadziera nosa?

A tak na poważnie, wydaje mi się, że w show businessie musi jednak minąć kilka dobrych lat od odejścia prawdziwej, wielkoformatowej gwiazdy, zanim publiczność będzie gotowa wskazać jej następcę. 


Przynajmniej w tej jednej dziedzinie potrafimy mieć i pielęgnować autorytety. 




***

With All Due Respect (Posthumous cooperation) 

I have noticed I have this annoying feature that once I start writing I want to express myself on every topic. Once again I have too many irons in the fire. That’s why today I share my view about the recent music news really briefly.

Recently, the second posthumous album of Michael Jackson was released ("Xscape"); it contains eight hitherto unpublished songs from the years 1979-1991. And yesterday was a premiere of music video of a “new” song of Michael featuring Justin Timberlake titled "Love Never Felt So Good”

Frankly, I am not a fan of posthumous cooperation, although I know some quite fine examples (Aaliyah feat. Drake „Enough Said”). If this is about paying a tribute to the deceased King of Pop, sharing positive energy, reminding that music also goes together with dancing, not only copulation – this is fine. If, however, the point of this project is not to cherish somebody’s memory but to get money and publicity, again, then I am impatiently looking forward to hear posthumous featuring of Amy Winehouse and Whitney Houston about how they should have gone to rehab.

Maybe I judge it from a greater distance, because I've never been a huge fan of Michael (as in the case of Eminem - I know his output, I respect him, but I don’t listen to his music on an everyday basis), and I wasn't ravished by this particular song. With no doubt I wouldn’t say that I MISS him (as the most popular comment under this latest tune on YouTube says), because I reserve this word for people, things and states which I know because they were present in my life at some point, and him I didn’t know in person. I do not also find such a posthumous album the best way to appease hunger of his creation. If he rejected the above mentioned eight pieces when he was alive, he must have had a reason to do so (maybe he thought they weren’t good enough; maybe he didn’t like them; or maybe they reminded him too much of his other songs). Using his image at a time when he can’t defend himself does not seem quite right. In a personal tribute to the artist, rather than hunting for tapes with songs sung by him decades ago in the shower, recorded by some hotel maid, I would buy and listen to my favorite album of his. Or all of them. With a feeling that in these albums he tells me exactly as much about himself as he would like me to know.

 If it comes to the heirs to the throne it’s hard to deny that Justin Timberlake is likewise talented and popular. Maybe he feels himself into the role and agrees to accept the crown media offer him. Yet maybe he was not bragging at all, but simply wanted to pay homage to his own idol?

I regret that MJ never had a chance to hear “D.D.” by The Weeknd – this devilishly talented youngster, yet before the mourning after King’s death ended and the tears dried up, reminded me (make allowances for my well-known impartiality in this regard) that when a king dies, his place must be taken by another. And again, was The Weeknd paying homage to a king or just putting on airs?


But seriously, it seems to me that in show business it takes some time after passing away of a real star before the public start to even consider pointing its successor.

At least in this area we are capable of having and cherishing authorities.



You Might Also Like

1 komentarze

Subscribe