“You Wanna Be High For This”: The Weeknd. “House of Balloons”

piątek, sierpnia 17, 2012

*Scroll down for the English version*


Pewnego dnia znajomy rzucił mimochodem, że Drake zamieścił na swoim Twitterze cytat z utworu „Wicked Games” jakiegoś młodego artysty wraz z odnośnikiem do jego strony internetowej i że kawałek jest nawet fajny. Wypadało sprawdzić, kogo Drizzy zdecydował się polecić swoim fanom. No i się zaczęło.
The Weeknd to pseudonim artystyczny Abla Tesfaye, 21-letniego mieszkańca Toronto. Jego utwory po raz pierwszy dało się słyszeć pod koniec 2010 roku, kiedy kilka z nich pojawiło się na YouTubie. 21 marca tego roku miała miejsce premiera mixtape’u zatytułowanego „House of Balloons”, który można było ściągnąć za darmo ze strony www.the-weeknd.com. Nie bez znaczenia dla jego promocji pozostała wspomniana wyżej pomoc Drake’a. Album ten otwiera trylogię, której druga część wyszła w sierpniu (przeciążając serwer i zmuszając artystę do udostępnienia materiału także za pośrednictwem innych źródeł – 180 000 pobrań w dniu premiery!), a trzecia ma się pojawić jesienią.
Muzyka, którą tworzy The Weeknd wraz z ekipą producencką XO, w skład której wchodzą Doc McKinney i ILLANGELO, należy do nurtu muzyki elektronicznej. Ma charakter eklektyczny, można w niej odnaleźć elementy R&B, o czym świadczą gładka, miękka aranżacja wokalu czy soulowe wokalizy. Rytm podobny do hip-hopowego, tempo utworów wolne, czyniące je niezdatnymi do tańca są charakterystyczne dla downtempo, z kolei niektóre z wykorzystanych instrumentów przywodzą na myśl post-dubstep (np. „High For This”).
Jak na standardy R&B wokal Tesfaye może nie zachwyca, ale tylko na pozór może to przeszkadzać. Wykorzystuje on możliwości swojego głosu w bardzo ciekawy sposób: przytłumiony, pełen smutnych emocji śpiew, przejmujące zawodzenie (np. „Loft Music” ‑ fenomenalny, niemoralny do granic możliwości i doskonały akustycznie kawałek, przez który loft stał się moim absolutnym must have!) czy śpiew z zatkanym (bynajmniej nie z powodu przeziębienia) nosem (hit! „The Party & The After Party”) składają się na świeży i unikalny produkt, obok którego nie można przejść obojętnie. Warto zwrócić uwagę, jak kapitalną rolę odgrywa w całości produkcji echo. Jego wszechobecność niejako oplata słuchacza, wprowadza w stan niepokoju, a zmysłowy falset w połączeniu z dekadenckim, wręcz hedonistycznym przekazem to doskonała recepta na pełen odlot (They say my brain melting, and the only thing I'll tell'em/Is I'm living for the present and the future don't exist “Loft Music”). W inteligentnych, dojrzałych i często metaforycznych tekstach dominuje jedna tematyka – niczym nieskrępowana narkopoligamia. Całość utrzymana jest w klimacie nocnych i wczesnoporannych opowieści o płytkich uczuciach, którym towarzyszą silne emocje, potrzebie bliskości za wszelką cenę i rezygnacji z przyszłości na rzecz egzystencji z dnia na dzień. Odnoszę wrażenie, że kluczem do popularności albumu może być, poza oczywistym walorem świeżości, zdumiewająca łatwość, z jaką The Weeknd potrafi narzucić słuchaczowi nastrój. Płyta ma wydźwięk szalenie pesymistyczny, co może dziwić zwłaszcza, gdy wziąć pod uwagę fakt, że jej autor w chwili nagrywania miał dwadzieścia lat (sic!). A przy tym paradoksalnie potrafi przynieść ukojenie, bo jej brzmienie absorbuje uwagę odbiorcy, a słowa i przejmujący wokal pozwalają się na chwilę zawiesić w refleksyjnej próżni. Byłoby nadużyciem twierdzić, że jest to muzyka dla każdego. Znam osoby, które przed końcem pierwszego numeru przemianowałyby ten mixtape z „House of Balloons” na „House of a Downfall”. Abstrahując od widocznej na każdym kroku degrengolady, autorowi tekstów nie można odmówić błyskotliwych uwag i poczucia humoru (I got a brand new girl call her Rudolph, she’ll probably O.D. before I show her to mama „The Party&The After Party”). Ta muzyka z pewnością nie nadaje się do słuchania w aucie czy w pracy. Jest tak cholernie seksowna, że dobrze się zastanówcie zanim pozwolicie swojej dziewczynie słuchać jej z kolegą...
Żeby zobrazować, jakie wrażenie potrafi wywrzeć ten mixtape wspomnę, że po pierwszym przesłuchaniu „Wicked Games” mój przyjaciel, będąc w ewidentnym amoku, zrobił to tego samego dnia jeszcze jakieś siedemdziesiąt dziewięć razy. Przez kolejnych kilka tygodni chłonięcie The Weeknd dołączyło do zacnego grona moich używek. Ale już po bożemu - utwór po utworze - kilkadziesiąt razy przesłuchałam doskonale zmasterowaną całość, stopniowo zakochując się w niej bez pamięci. Muszę przyznać, że jest to pierwsza produkcja, która podobała mi się od początku do końca, bez zastrzeżeń. Od niekwestionowanych pereł w postaci „Wicked Games”, „High For This” czy „What You Need”, przez rewelacyjne „Party and The After Party” i „The Morning”, spokojniejsze „The Knowing”, bardziej popowe „House Of Balloons/Glass Table Girls” (utwór tytułowy z samplem z singla „Happy House” Siouxie and the Bashees)” po rozpustny „Loft Music” I upadły „Coming Down”. Jestem przekonana, że gdyby mój idol Bukowski zamiast pisać śpiewał, brzmiałoby to dokładnie jak The Weeknd. Póki co, jest to dla mnie najlepsza „płyta” tego roku, a zdetronizować mógłby ją tylko J. Cole, o czym przekonam się 27 września.
Po fenomenalnym Drake’u po raz kolejny odnoszę wrażenie, że producenci seriali takich jak „Southpark” i „How I Met Your Mother” trochę przesadzają z deprecjonowaniem Kanady. Bo okazuje się, że kraj syropu klonowego, blackberry i sera ma też inne wyśmienite towary eksportowe. Go Canada!
(tekst pochodzi z września 2011)




“You Wanna Be High For This”: The Weeknd. “House of Balloons”

One day one of my acquaintances mentioned incidentally that Drake twitted a quotation from „Wicked Games”, a song of some young dude, and a reference to his website. He added that the song was actually cool, too. It seemed necessary to check whom Drizzy decided to recommend to his own followers. And off it went.
The Weekend is a stage name of Abel Tesfaye, a 21-year-old from Toronto. He could be heard for the first time in the end of 2010 when some of his music appeared on YouTube. On March 21 he made his first mixtape titled “House of Balloons” accessible for free download at his official website www.the-weeknd.com. Above mentioned Drake’s help was not to be underestimated. This album begins a trilogy – its second part was released in August (the interest was so big that users overloaded the servers and the artist was forced to enable download also through different sources – we’re talking 180,000 on the premiere!) and the last one will be released in autumn.
The Weeknd and his producers from XO crew - Doc McKinney i ILLANGELO - should be considered representatives of electronic music. Their productions are eclectic, one can find elements of R&B like smooth and soft vocal arrangements or vocalises typical for soul music. Rhythm similar to hip-hop and the slow tempo makes it unsuitable for dancing which is one of the features of down-tempo while some of the used instruments suggest post-dubstep (e.g. „High For This”).
Tesfaye’s vocal does not ravish by R&B standards but it may bother only on the surface. That’s because of the way he makes use of it – dim, downcast singing, disturbing crooning (e.g. „Loft Music” – this phenomenal, super depraved song with perfect acoustics made loft an absolute must have for myself!) or singing with a plugged (possibly not as a result of a flu) nose (hit! „The Party & The After Party”) – these all are components of a fresh and unique product you cannot pass over lightly.
One should pay attention to the key role of echo in this production. It’s omnipresent and so to say hems the listener around, causes uneasiness and sensual falsetto added to a decadent, even hedonistic message is an easy recipe to get high (They say my brain melting, and the only thing I'll tell'em/Is I'm living for the present and the future don't exist “Loft Music”).
His smart, mature and very often metaphorical lyrics concentrate upon one theme – the unfettered narcopolygamy. We experience the atmosphere of nocturnal and early-morning tales about shallow feelings accompanied by strong emotions, cry for intimacy at any price and giving up future in return for a day-to-day existence.
My guess would be that secret of the mixtape’s popularity is, apart from obvious virtue of innovation, The Weeknd’s amazing ability of mood imposition. The whole album is incredibly pessimistic, especially taking into consideration artists’ young age at the time of recording (20 years old)(sic!). Yet, paradoxically, this music can bring peace as its sound absorbs listener’s attention while lyrics and disturbing voice allow him to hang in a cogitative void. I would lie if I said this is the music for everyone. I know people who would rename “House of Balloons” into „House of a Downfall” by the end of the first song.
Apart from pervading depravation, it’s hard to deny artist’s witty observations and good sense of humor (I got a brand new girl call her Rudolph, she’ll probably O.D. before I show her to mama „The Party&The After Party”). This music is not suitable for a car or a workplace. It’s so damn sexy that you better think twice before you let your girlfriend listen to it with her male acquaintance...
To illustrate what kind of impression can this mixtape make, I will only mention my friend who after first hearing of “Wicked Games”, apparently suffered some kind of concussion and played it another 79 times on the very same day. Through another couple of weeks absorbing The Weeknd joined a noble group of my addictions. But properly – I have listened to this perfectly mastered album track by track for several dozens of time and could not stop myself from hopelessly falling in love with it. I must confess it was the first production I liked from start to finish without reservation. From unquestionable pearls like “Wicked Games”, „High For This” and „What You Need” through outstanding „Party and The After Party” and „The Morning”, composed „The Knowing”, more pop „House Of Balloons/Glass Table Girls” (title song based on a sample from „Happy House” of Siouxie and the Bashees) to depraved „Loft Music” and fallen „Coming Down”.
I am quite sure that if my idol Bukowski sang instead of writing it would sound pretty much like The Weeknd. As far this is the best ‘album’ of the year and only J. Cole can depose this #1 which I will find out on September 27.
After phenomenal Drake once again I get the impression that producers of “Southpark” and “How I Met Your Mother” might have exaggerated in depreciating Canada. It turns out that this land of a maple syrup, blackberry and cheese has much more fine export goods to offer. Go Canada!

You Might Also Like

0 komentarze

Subscribe